[vc_row css=”.vc_custom_1527492794298{margin-top: -89px !important;}”][vc_column parallax=”content-moving” parallax_image=”2278″][vc_empty_space height=”400″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1528790809301{margin-right: 100px !important;margin-left: 30px !important;}”][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1527493470486{margin-right: 100px !important;margin-left: 30px !important;}”][vc_column offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text css=”.vc_custom_1533760519127{margin-top: -120px !important;margin-bottom: -1px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 60px !important;padding-left: 60px !important;background-color: #ffffff !important;}”]
Hjälpas åt
Från att jag var liten var jag med i köket med mina föräldrar. Trots att min mamma arbetade mycket under min uppväxt gjorde hon matlagningen till ett sätt att umgås och prata om dagen. Ju äldre jag blev desto mer ansvar fick jag med förberedelserna för att sedan gemensamt färdigställa middagen. Planeringen och handlingen var också en del av att hjälpas åt och umgås. Mina barn är fortfarande små men jag försöker inkludera dem på olika sätt i planeringen och matlagningen. Jag frågar dem till exempel vad de vill äta den kommande veckan. Visserligen vet jag redan vilka svar jag kommer att få även om jag ibland kan få dem att tänka bortom sina favoriträtter. Jag är ensambarn så gemenskapen efter att ha varit själv hemma var ofta att vara med och laga maten. För att få in mina barn som gärna väljer att leka istället för att hjälpa till har vi en rutin med att de hjälper till att duka bordet. Det sker för det mesta efter att de avslutat sin lek med att städa. Sixten kanske inte alltid är med på noterna men inser när han sätter sig vid sin plats att han inte har något att äta med om han inte hjälpt till.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1527493440573{margin-right: 115px !important;margin-left: 45px !important;}”][vc_column parallax=”content-moving” parallax_image=”2650″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_empty_space height=”300″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1528791036578{margin-right: 100px !important;margin-left: 30px !important;}”][vc_column offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text css=”.vc_custom_1535113433711{margin-bottom: -1px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 60px !important;padding-left: 60px !important;background-color: #ffffff !important;}”]
Tonåringar
Barn gillar att ha ansvar och låt gärna ansvaret växa med dem. Du kan till exempel låta ett barn i taget hjälpa till vissa dagar. Med ålder och ansvar kan du överlåta matlagningen helt till barnet. Låt inte aktiviteter och läxläsning vara en orsak till att barnen inte hjälper till. Lär dem planering och att de är en del av familjeteamet som behövs för att allt ska fungera. Alla behöver hjälpas åt. Har barnet en kompis över så bjud in kompisen att hjälpa till. Är du med och lagar maten blir det förhoppningsvis ett trevligt tillfälle att lära känna ditt barns kompis. Men glöm inte att vara tydlig om vilken dag som barnet ska hjälpa till och när maten ska vara klar. Tänk på att guida barnet i matlagningen och se till de lyckas i början, framgångar är viktiga för självförtroendet. Ett klassiskt exempel att hjälpa till med är frågan ”när behöver man börja laga maten för att få den klar i tid?”. Hur läser man ett recept och hur förbereder man sig inför matlagningen är andra exempel att hjälpa till med. Har man flera barn i familjen kan det vara uppdelat mellan dem om vem som lagar mat och vem som plockar ur diskmaskinen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md”][vc_column_text css=”.vc_custom_1535113502853{margin-bottom: -1px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 15px !important;padding-left: 15px !important;background-color: #ffffff !important;}”]
Hjälpas åt
Från att jag var liten var jag med i köket med mina föräldrar. Trots att min mamma arbetade mycket under min uppväxt gjorde hon matlagningen till ett sätt att umgås och prata om dagen. Ju äldre jag blev desto mer ansvar fick jag med förberedelserna för att sedan gemensamt färdigställa middagen. Planeringen och handlingen var också en del av att hjälpas åt och umgås. Mina barn är fortfarande små men jag försöker inkludera dem på olika sätt i planeringen och matlagningen. Jag frågar dem till exempel vad de vill äta den kommande veckan. Visserligen vet jag redan vilka svar jag kommer att få även om jag ibland kan få dem att tänka bortom sina favoriträtter. Jag är ensambarn så gemenskapen efter att ha varit själv hemma var ofta att vara med och laga maten. För att få in mina barn som gärna väljer att leka istället för att hjälpa till har vi en rutin med att de hjälper till att duka bordet. Det sker för det mesta efter att de avslutat sin lek med att städa. Sixten kanske inte alltid är med på noterna men inser när han sätter sig vid sin plats att han inte har något att äta med om han inte hjälpt till.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column parallax=”content-moving” parallax_image=”2650″ offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md”][vc_empty_space height=”300″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md”][vc_column_text css=”.vc_custom_1535113672128{margin-bottom: -1px !important;padding-top: 10px !important;padding-right: 15px !important;padding-left: 15px !important;background-color: #ffffff !important;}”]
Tonåringar
Barn gillar att ha ansvar och låt gärna ansvaret växa med dem. Du kan till exempel låta ett barn i taget hjälpa till vissa dagar. Med ålder och ansvar kan du överlåta matlagningen helt till barnet. Låt inte aktiviteter och läxläsning vara en orsak till att barnen inte hjälper till. Lär dem planering och att de är en del av familjeteamet som behövs för att allt ska fungera. Alla behöver hjälpas åt. Har barnet en kompis över så bjud in kompisen att hjälpa till. Är du med och lagar maten blir det förhoppningsvis ett trevligt tillfälle att lära känna ditt barns kompis. Men glöm inte att vara tydlig om vilken dag som barnet ska hjälpa till och när maten ska vara klar. Tänk på att guida barnet i matlagningen och se till de lyckas i början, framgångar är viktiga för självförtroendet. Ett klassiskt exempel att hjälpa till med är frågan ”när behöver man börja laga maten för att få den klar i tid?”. Hur läser man ett recept och hur förbereder man sig inför matlagningen är andra exempel att hjälpa till med. Har man flera barn i familjen kan det vara uppdelat mellan dem om vem som lagar mat och vem som plockar ur diskmaskinen.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]